Fred Nijhuis

Your favorite Dutch wine writer

Just fucking good wine...

Sommige wijnen trekken- en vragen aandacht...

Je kunt het leuk vinden of niet, maar marketing is onlosmakelijk verbonden met het succes van bepaalde wijnen. De grote jongens uit Bordeaux weten dat als geen ander en de bekendste Champagnehuizen zouden niet bestaan zonder.  In Nederland hebben uitgekiende marketingstrategieën er toe geleid dat er zelfs flessen Slurp en vele unieke, zeldzame wijnen van de Wijnbeurs worden verkocht.

Onderdeel van slimme marketingpraktijken is het inzetten van celebrities of autoriteiten, beroemdheden die hun naam met genoegen voor veel geld verkopen en alles aanprijzen waarmee ze de nodige centen kunnen verdienen. Aanbevelingen van bijvoorbeeld James S. gaan bij mij om deze reden steevast de digitale kliko in.

Met een zekere regelmaat zie ik bevindingen van collega’s die me soms irriteren, maar soms ook intrigeren en inspireren. Een tijdje geleden ontving ik een mail met daarin de beoordeling van een wijn van Derrick Neleman. De wijn kreeg een zeldzaam hoge score van ‘10-‘ en dat wilde ik natuurlijk ook wel eens proeven.

Ik kreeg per ommegaande een fles toegestuurd en kon niet wachten om hem te proeven. Nu heb ik best wel ‘een beetje proefervaring’, maar ik pretendeer niet alle wijsheid in pacht te hebben en wilde hem graag met enkele geestverwanten proeven. Gisteravond vond ik een goede vriend en vriendin (beiden gelouterd in de Nederlandse wijnwereld) bereid mee te proeven en ik serveerde ze de wijn ‘blind’ en zonder enig commentaar.

Onze reacties op de wijn kwamen grotendeels overeen; een erg lekker glas wijn, Spaans getypeerd, sappig, rond en zeer toegankelijk en smakelijk. De dame in kwestie vond hem minder doordrinkbaar dan ik en de andere proefgenoot achtte hem niet heel onderscheidend of anderszins bijzonder, maar we waren het er over eens: dit is een zeer geslaagde wijn, zeker in zijn prijsklasse. Een wijn waar je een zeer grote groep consumenten heel erg blij mee maakt.

Over de 10- hebben we het maar heel kort gehad. Cijfers zeggen immers niks over een wijn; ze zijn altijd te hoog en nooit hoog genoeg. Belangrijker zijn de boodschap en de beleving van de wijn; in dit geval een wijn van biologisch geteelde druiven, van (voornamelijk) een minder bekend druivenras (de verdil), door een Nederlander gemaakt, slim verpakt met een ‘catchy’ naam en garant voor veel drinkplezier.

Wat ons betreft: een aanrader.

Voor meer informatie, klik hier

 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn